14 listopada 2011
Promocja produktów regionalnych w oparciu o wybrane przykłady
Napisane przez Teresa Ewa Tuliszka
Promocja produktów regionalnych w oparciu o wybrane przykłady Dziś w dobie powszechnej chemizacji całego procesu wytwarzania i przetwarzania żywności (łącznie z modyfikacjami genetycznymi) produkty regionalne i lokalne stanowią swoistą przeciwwagę i alternatywę dla konsumentów w stosunku do produktu masowego. Produkty żywnościowe i potrawy charakteryzujące się szczególnymi cechami jakościowymi, tradycyjnymi sposobami przyrządzania i wytwarzania, sięgającymi często odległej historii, posiadające ścisły związek z określonym obszarem geograficznym – regionem, reprezentują wartości, kształtujące dzisiejszy rynek Europy, a z pewnością i świata. Wielkopolska posiada ogromne potencjalne możliwości wytwarzania takich produktów ze względu na tradycyjne rolnictwo, rodzinne gospodarstwa rolne, dużą ilość siły roboczej na obszarach wiejskich,…
O tradycji Regionalne i tradycyjne produkty żywnościowe - wędliny, pieczywo, wyroby cukiernicze, sery, miody, warzywa i owoce, napoje alkoholowe, soki oraz inne wyroby cieszą się coraz większą popularnością i zainteresowaniem przede wszystkim wśród konsumentów, dla których są one odkrytymi na nowo rarytasami polskiej wielowiekowej tradycji. Tradycja kulturowa i tożsamość regionalna przyjmuje różne formy nie tylko pod postacią kulinarnego dziedzictwa, ale wyraża się także w garncarstwie, hafciarstwie, tkactwie, kowalstwie, plecionkarstwie, malarstwie ludowym i rzeźbie, o których to nie należy zapominać a również podobnie jak produkty żywnościowe, chronić od zapomnienia i nieuczciwej konkurencji (falsyfikaty).
Lista Produktów Tradycyjnych została utworzona na podstawie rozdziału Ustawy z dnia 17 grudnia 2004r. o rejestracji i ochronie nazw i oznaczeń produktów rolnych i środków spożywczych oraz produktach tradycyjnych(Dz. U. z 2005r. Nr 10, poz. 68)