15 stycznia 2014
AGROTURYSTYKA – gospodarstwa agroturystyczne w Wielkopolsce
Przygotowane przez Jolanta Szczepańska
W listopadzie 2013 roku doradcy WODR po raz kolejny przeprowadzili monitoring gospodarstw agroturystycznych, czyli tzw. „liczenie” gospodarstw agroturystycznych, działających w naszym województwie. Podsumowanie danych wykazało, że w 2013 roku na obszarze Wielkopolski działało 727 gospodarstw agroturystycznych, co stanowi 8970 miejsc noclegowych. Dla porównania w roku 2012 zanotowano 693 gospodarstwa i 8271 miejsc noclegowych. Może cieszyć wzrastająca liczba gospodarstw agroturystycznych, bo świadczy o rozwoju wielkopolskiej agroturystyki i celowości pracy doradczej prowadzonej w tym zakresie. W 2013 roku powstało 41 nowych gospodarstw. Czynnikiem znacznie ułatwiającym powstawanie nowych gospodarstw agroturystycznych była dostępność środków unijnych na ten cel z osi III PROW 2007-2013. Brak…
24 września 2013
Prosumeryzm jako trend na rynku turystycznym
Przygotowane przez Jolanta Szczepańska
Prosumeryzm to stosunkowo nowy trend rynkowy, który wymaga gruntownej zmiany sposobów komunikowania się producentów z potencjalnymi klientami - usługobiorcami. Zgodnie z definicją - prosumeryzm określany jest jako aktywny udział klientów, także potencjalnych, w tworzeniu oferty firmy, za pomocą instrumentów udostępnionych przez producenta. Obecnie klient zmienia się w prosumenta. Prosument to proaktywny konsument, czyli osoba, która dzięki dostępowi do technologii i informacji jest bardziej niż przeciętnie zaangażowana w to, co dzieje się wokół: w sklepie, w polityce, także w turystyce – i w każdej dziedzinie życia, która ją interesuje. Prosumenci stanowią grono liderów, kreatorów opinii na różne tematy. Współczesny szybki rozkwit…
18 listopada 2010
Czy należy promować gospodarstwo agroturystyczne w internecie?
Napisane przez Jolanta Szczepańska
Nie ulega wątpliwości, że świadczenie usług agroturystycznych, podobnie jak każdą działalność gospodarczą, należy promować w sposób ciągły i zaplanowany. Promocja i reklama zawsze związana jest z kosztami, które planując trzeba dobrze przemyśleć. Niestety, aby osiągać zadowalające dochody z agroturystyki nie wystarczy tylko rekomendacja (polecenie) przez zadowolonych klientów, zwłaszcza na początku prowadzenia działalności. Dzisiaj wszyscy wiemy jakim potężnym źródłem informacji jest internet. Według danych z 2009 roku w Polsce mamy ok. 17 mln internautów w wieku powyżej 15 lat i przybywa ich ok. 9 % rocznie. Możemy bez obaw założyć, że wszystkie te osoby poszukują informacji o możliwości spędzania wolnego czasu…
Specjalizacja w agroturystyce staje się coraz bardziej pożądana. W innych sektorach rynku turystycznego segmentacja jest stosowana powszechnie. W polskiej agroturystyce jest w fazie wstępnej. Wynika to głównie z tego, że pozornie wydaje się iż mniej ryzykowna jest strategia oferowania takiego samego produktu dla wszystkich klientów.